Arctic Blue Beverages är baserat i Finland och kom till med anledning av grundarnas vision om att fånga den arktiska naturen på flaska. Fokus är att ta fram drycker av högsta kvalitet, baserade på renaste finska ingredienserna. Det som gör Arctic Blue Beverages ginprodukter unika är att de smaksätts primärt med vilda blåbär handplockade i Finland samt andra nordiska ingredienser. Utöver sina rena ginprodukter har bolaget tagit fram innovativa produkter för att tillvarata marknadstrender och på så vis ta marknadsandelar.
Företagets produkter säljs idag i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Estland, Schweiz, Spanien, Japan, Australien, Singapore, Hong Kong, Thailand, Taiwan, Malaysia och Filippinerna. Bolaget fokuserar även starkt på den globala resehandeln. Vidare expansion är planerad och exempelvis under 2024 planerar bolaget göra marknadsinträde i USA. När det gäller Sverige så har bolaget nyligen etablerat sig på Systembolaget.
Arctic Blue Beverages är ett modernt varumärke och företag som agerar aktivt på marknaden. Deras ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat, är världens första och som är tidigt ute på den veganska utvecklingen. Bolagets produkter finns etablerade inom e-handel och appar, där man idag finns i över 25 onlinebutiker och med siktet inställt på att 2025 ska större delen av försäljning komma från onlinekanaler.
100 procent lock-up
Styrelse och ledning står för cirka 55,6 procent av teckningsåtaganden. Vidare har styrelse och ledning ingått lock-up-avtal om 100 procent av aktierna på en 12-månadersperiod från noteringen. Även övriga aktieägare har ingått lock-up på befintligt innehav under en 12-månadersperiod.
Intervju med vd Valtteri Eroma