Briox meddelade idag att de tar klivet in på den svenska marknaden och blir således en konkurrent till Fortnox från vilket man en gång i tiden knoppades av. Briox är idag verksamma i Baltikum och Finland och riktar in sig på en nisch, mikroföretag som har 0-9 anställda.
“Att ta klivet in i Sverige känns riktigt spännande. Vi känner att vi nu har ett bra produkterbjudande som vi tror passar väl in på den svenska marknaden. Det kommer öppna upp för många intressanta affärsmöjligheter som vi kommer ta tillvara på. Briox ska vara det självklara valet för en soloprenör,” säger Mikael Lindblom, vd för Briox.
Briox hette från början Fortnox International och sattes upp som ett separat bolag som licensierade Fortnox plattform. Detta eftersom Fortnox ville vara ett lönsamt bolag i Sverige, inte investera i nya marknader. Aktieägare i Fortnox hade företräde att teckna aktier i Fortnox International. Efter några år köpte Fortnox International loss programkoden och sedan dess har plattformarna utvecklats helt fristående.
Det har inte gått vidare bra för Briox, man har testat olika marknader utan att lyckas. Idag fokuserar man på Baltikum, och delvis Finland. Men nu tar man alltså även steget till Sverige. Det verkar finnas någon form av självförtroende på Briox i alla fall, då man tidigare i år gjorde en företrädesemission där teckningskursen hade satts högre än marknadskursen och huvudägarna tog större delen av emissionen.