Umida ökar fokus på Motörhead

Umida breddar Motörhead-portföljen kraftigt med målet att fyrdubbla dess försäljning till 25 Mkr i nettoomsättning under 2019.

Umida Group som är noterat på Spotlight lanserar den 1 december tillsammans med dotterbolaget Brands For Fans sin senaste vinst i Systembolagets upphandlingar. Den nya produkten Motörhead Premium Dark Rum estimeras bidra med ett tillskott på upp till 3 MSEK i nettoomsättning per år enbart från den svenska marknaden. Nästa år breddas Motörhead-portföljen kraftigt med målet att fyrdubbla dess försäljning till 25 MSEK i nettoomsättning under 2019.

Tidigare i år kommunicerades att Umida Group och dotterbolaget Brands For Fans vunnit Systembolagets upphandling av mörk rom. I konkurrens med 53 andra inskickade prover vann Umida och Brands for Fans upphandlingens blindprovning och lanserar därmed nästa vecka produkten Motörhead Premium Dark Rum i ett av de snabbast växande spritsegmenten internationellt. Produkten är en så kallad ”sipping rum”, tillverkad i Dominikanska Republiken, och riktar sig till whisky-konsumenterna med en produkt som helst avnjuts ren, rumstempererad eller lätt kyld.

Lanseras även internationellt

Mot bakgrund av den internationella potentialen lanseras den nya rommen även internationellt via Umidas säljpartner Square Dranken BV, en ledande internationell grossist med Nederländerna som bas. Motörhead Premium Dark Rum gör sällskap med tidigare framgången Motörhead Whisky och är den första lanseringen i en kommande bredare Motörhead-portfölj, där sortimentet skall breddas kraftigt under 2019. Parternas gemensamt framtagna plan och budget är att hela Motörhead-portföljen skall nå en kvarts miljon buteljer i volym under 2019, vilket skulle motsvara c:a 25 MSEK i nettoomsättning, att jämföras med 6 MSEK för produkterna under 2018. I tillägg avser Umida att under 2019 etablera samarbete med en distributionspartner för den amerikanska marknaden.

”Vi har under hösten arbetat intensivt med den framtida utvecklingen för Motörhead-portföljen. Brands For Fans har tillsammans med bandets management utvecklat flera starka koncept och det finns en mycket stark tilltro på produktsortimentet från våra internationella säljpartners, både för befintliga och nya marknader. Vi utvecklar nu vårt samarbete med Square Dranken BV för att nå en betydande försäljningsökning redan under 2019.” säger Katarina Nielsen, VD för Umida Group.

Square Dranken BV är en ledande internationell dryckesgrossist som bland annat genom dotterbolaget Spirits for Rock säljer alkoholhaltiga drycker till detaljhandelskunder över hela världen.

Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena som sedan starten 2012 blivit ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av artister. Bolaget samarbetar bland annat med band/artister som Ghost, Hammerfall, In Flames, Motörhead, Mustasch, Plura, Rammstein, Slayer samt Scorpions. Sedan januari 2018 ingår Brands For Fans i Umida Group.

Umida Group AB

Umida Groups affärsidé är att importera, producera, marknadsföra och sälja en egen produktportfölj med alkoholhaltiga drycker, alkoholfria alternativ och matlagningsprodukter, samt att erbjuda legoproduktion. Umida Group AB hette tidigare Cefour Wine & Beverage Partihandel AB.