De senaste månaderna har vi i sociala medier och tidningar kunnat se och höra upprörda känslor om att Coca Cola gör om smaken på Coke Zero. Det har postats bilder i sociala medier där anhängare köper upp lådor av den föregående sorten. Men det är ingenting jämfört med när Coca Cola år 1985 lanserade en ny smak på Coke, som kom att kallas New Coke. Konsumenterna blev vansinniga och lanseringen blev en total katastrof för läskjätten, en katastrof som sedan använts som exempel i marknadsföringslitteratur.
Det finns en bra mini-podd på fyra avsnitt om historien gjord av Wondery i podden Business Movers. Vi har gjort en Spotify-spellista med avsnitten som heter Coca-Cola’s Greatest Mistake.
”In 1985, when Coca-Cola eliminated its signature soft drink, “Coke”, and replaced it with a new and improved version called “New Coke”, the American people revolted. In this series premiere, we go back to the beginning of the story and meet the man responsible for Coca-Cola’s biggest blunder: Roberto Goizueta, a brilliant Cuban immigrant who started from the bottom and rose to the highest rung of Coca-Cola’s corporate ladder.”