Dagens industri har gjort en analys på Autoliv och går där igenom vad som finns att gilla respektive ogilla med bolaget. På den positiva saker finns saker som en marknadstrend med ökat säkerhetsinnehåller per bil, bolagets starka dominans, stigande förädlingsgrad, har produktionskapacitet, är kapitallätt och växer organiskt runt 5 procent oavsett vad om det varit pandemi eller krig. Men det finns även negativa saker som svag marknadstillväxt för passiv säkerhet och företagets låga lönsamhet.
Det som nu gör aktien intressant är att trenden verkar ha vänt vad gäller organisk tillväxt. Om bolaget tidigare alltid bommade sina egna indikationer så ser det nu ut som att det gå åt andra hållet. Förra året var utfallet positivt och i år förväntar sig både Di och de flesta analytiker att Autoliv kommer att växa intäkterna 5 procent mer än den stillastående bilproduktionen.
Di tror även att marginalen kommer att bli bättre. Bolagets besparingsprogram kommer sannolikt att ge effekt, samtidigt som pandemitkaoset lägger sig och tillverkningskostnaderna sjunker snabbare än vad biltillverkarna kräver sänkta priser.
”Vi tror Autoliv kommer att klara årets indikationer, växa, lyfta marginalen, öka vinsten och visa att de har mer gemensamt med verkstadsgänget än med biltillverkarna och de andra bilkomponentbolagen. Och få betalt för det. Vi köper.” skriver Dagens industris analytiker Mikael Vilenius.