Letsbuyit i ny börsbubbla

Letsbuyit är tillbaka på börsen. Det uppmärksammade företaget från it-hajpen i slutet av 1990-talet gick omkull. Nu är Letsbuyit dock tillbaka och värderingen känns lika bubblig som förra gången.

En av de stora börsbubblorna med efterföljande krasch var it-hajpen som växte sig stor i slutet av 1990-talet och sedan kraschade under år 2000. Internet var nytt och optimismen sprudlade, här skulle byggas miljardföretag! Många företag hade vettiga idéer och exempelvis e-handel och musik på Internet är bevisligen enormt stort idag. Men företagen i slutet av 1990-talet skulle bli giganter på 1-2 år, långt innan tekniken fanns på plats och långt innan den stora massan handlade på nätet.

Ett av de uppmärksammade företagen var Letsbuyit som grundades av Johan Staël von Holstein. Företagets affärsidé var inte helt olik Groupons, fast det var mer fokus på produkter än på upplevelser. Letsbuyit kraschade precis som de flesta andra internetföretagen och berodde alltså främst på överoptimism.

Varumärket Letsbuyit har dock överlevt och har använts för lite olika e-handelsverksamheter under åren. Nu används varumärket, inklusive de kända myrorna, i en ny satsning och sedan förra året är Letsbuyit tillbaka på börsen. Denna gång i form av LetsBuyIt Group AG som listade sig på Open Market i Tyskland, en lista för mindre bolag.

Räknat på den kurs som aktien handlas till idag är företaget värt 36 miljoner euro. Trots en hel del letande har vi inte hittat någon form av siffror på försäljning mm. Däremot finns en högst märklig analys av företaget som berättar hur stor ehandelsmarknaden är och hur fantastiskt företaget är.

Om Letsbuyit förra gången blev en börsbubbla på grund av allmän internethajp så känns Letsbuyit denna gång vara en planerad börsbubbla. Men vi vill vara tydliga, det är en känsla, det är upp till läsaren att avgöra själv.

Varför inte sitta på åskådarplats och låta sig underhållas av historien om varumärket som vägrar dö.