Footway Group gör nyemission på 20 Mkr

E-handelsföretaget Footway Group som säljer skor via internet gör en nyemission, där kapitalet tillförs via befintliga ägare, bland annat Industrifonden och Patrik Hedelins eEquity.

[b]Footway Group[/b] grundades år 2010 av bland annat Daniel Mühlbach som tidigare grundat [b]Lensway[/b]. År 2011 lanserades e-handelsbutiken Footway som säljer dam-, herr- och barnskor.

I januari 2012 meddelades att Footway gjort en nyemission på 28 miljoner kronor där bland annat [b]Industrifonden[/b] deltog. En av de andra investerarna var eEquity, det investmentbolag som Patrik Hedelin varit med att grunda.

Nu har Footway fyllt på kassan ytterligare med en nyemission på 20 miljoner kronor från befintliga ägare. Pengarna ska användas för att ytterligare bredda sortimentet och öka marknadsföringen på den Nordiska marknaden.

Footway har hela sitt sortiment i lager och skickar produkterna inom ett dygn, vilket är något kunderna förväntar sig idag, men samtidigt binder det en hel del kapital och kräver en effektiv logistik. E-handelsmarknaden växer kontinuerligt, samtidigt är också konkurrensen hård. Exempelvis erbjuder Footway liksom många konkurrenter i branschen både fri frakt och fri retur, något som kostar mycket pengar. Något som bland annat kan ses i hyperexpansiva Zalando, som gör återkommande och stora kapitalanskaffningar för att finansiera sin expansion.

Fri frakt kostar pengar och fria returer kostar pengar, men kombinationen av att erbjuda både och är mångdubbelt dyrare då det skapar ett beteende hos kunderna att beställa många olika modeller, se vad som känns bra, och retunera resten.

Men som sagt, e-handelsmarknaden växer kontinuerligt, de företag som lyckas ta en position och utför sin verksamhet effektivt kommer att få en stor försäljning. Och förhoppningsvis avtar behovet av att erbjuda så extremt kundvänliga och kostnadsdrivande villkor med tiden.