Adverty

Det svenska sociala nätverket som har ägts av Harvey Weinstein ska börsnoteras

Det svenska sociala nätverket ASmallWorld var ett av de första globala sociala nätverken, köptes senare av Harvey Weinstein och ska nu börsnoteras i Schweiz.

I början av 2004 lanserade de svenska entreprenörerna Erik och Louise Wachtmeister det sociala nätverket ASmallWorld, ett socialt nätverk för världens rika, coola och vackra som det krävdes en inbjudan till för att få vara med. Det var ett av de första sociala nätverken, det här var en tid då MySpace var populärt och det skulle dröja ytterligare två år innan Facebook öppnade upp sina portar för allmänheten.

År 2006 köpte Harvey Weinstein via sitt bolag The Weinstein Company en majoritet av bolaget och anslöt sig därmed till investerare som AOL Time Warners COO Robert W. Pittman, filmskaparen Renny Harlin och entreprenören Alexander von Furstenberg.

År 2009 köpte Patrick Liotard-Vogt ASmallWorld av Weinstein. Liotard-Vogt uppges av Handelsblatt älska jetset-livet, vara en användare av ASmallWorld och vara barnbarn till den tidigare Nestle-chefen Pierre Liotard-Vogt.

Nu ska Patrick Liotard-Vogt notera ASmallWorld på börsen i Schweiz och det ska göras utan en samtida nyemission. Varför ska bolaget noteras? Patrick Liotard-Vogt uppger att han vill att ASmallWorld får mer uppmärksamhet och att det underlättar eventuella framtida kapitalanskaffningar. Handelsblatt noterar även att det tidigare har pratats om en försäljning men utan att det lett till någon affär.

Frågan är hur mycket substans det finns i bolaget? Själv tittade jag in där år 2006, efter en inbjudan från en snäll arbetskollega, och det var stendött. Det var som att alla registrerat sig för att sedan omgående inse att det var trist. Mycket har säkert hänt sedan dess, men det handlar nog om vad Patrick Liotard-Vogt lyckas göra med det idag, inte om att rida på en tidigare framgång. Idag uppges ASmallWorld ha 29 000 medlemmar och det är inte längre gratis att vara medlem utan kostar 85 euro per år.

Vem vet, kanske är tiden mogen för en comeback för mer nischade sociala nätverk, det allomfattande Facebook som slog ut all konkurrens känns i alla fall tristare för varje år som går.