Rovios spel är inte bara galet populära, företagets expansionsplaner är nästan lika galna. Rovios marknadschef, Peter Vesterbacka, säger till tidningen T&T att företaget kommer att vara det första underhållningsföretaget med en miljard användare och fans. Hans säger vidare
“Det målet kan låta stort, men vi växer snabbare än Facebook, Google, YouTube och Skype. Disney är värt 60 miljarder dollar… det är vårt mål, och det finns ingen anledning till att vi inte kan bygga ett företag av den storleken.”
Här på Nyemissioner.se undrar vi om finnarna har fått fullständig hybris eller om de faktiskt är genier. Rovios Angry Birds-spel har utan tvekan blivit ett kulturellt fenomen med hundratals miljoner sålda appar. Det i sig självt är fantastiskt, för spelen var inte på något sätt nyskapande, bara bra kopior. Och sedan dess finns både mjukisdjur och andra prylar av Angry Birds. Det ryktas om en Angry Birds-film, tema-parker á la Disney World och allt man kan tänka sig. Det går uppenbarligen bra för Rovio, men den konservative undrar om sträckan mellan Angry Birds-hajp och ett entertainmentföretag á la Disney inte är ganska lång och med stora utmaningar.
Men vi ska inte vara alltför negativa. Venture capital-företagen Accel Partners och Atomico investerade trots allt 42 miljoner dollar i företaget tidigare i år, och om inget går snett under de kommande året så kan de säkert få in ytterligare några hundratals miljoner dollar. Detta tillsammans med de stora intäkterna från försäljning av spel och prylar ger en bra kassa för att bygga ett imperie.