Podcastjätten Acast, som har planer på en börsnotering, tillkännagav idag förvärvet av det amerikanska podcastteknikföretaget RadioPublic. Förvärvet innebär att Acast stärker sin närvaro och erbjudande på den amerikanska marknaden. I kärnan av förvärvet finns RadioPublics plattform för Listener Relationship Management som förstärker relationen mellan podskapare och lyssnare.
Förvärvet är det senaste i raden av strategiska steg på den amerikanska marknaden (Americas). Under hösten inleddes ett samarbete med Patreon som gör det möjligt för podskapare att distribuera exklusivt innehåll till prenumeranter. Under förra året lanserades även Acast i Mexiko och Heather Gordon anställdes för att leda Acast satsning i Kanada.
”Vi imponeras över vad RadioPublic har åstadkommit hittills och är övertygade om att det är rätt tillfälle att välkomna RadioPublic till att bli en del av Acast nu när podcastmediet står starkare än någonsin. Acast och RadioPublic delar värderingar kring ett öppet ekosystem för podcasts och med förvärvet tar vi nästa steg för att ytterligare stötta podskapare samt ge dem publiken de förtjänar,” säger Leandro Saucedo, Chief Business and Strategy Officer, på Acast.
Utöver tillgång till RadioPublics branschledande verktyg inom Listener Relationship Management, som hjälper podskapare att identifiera potentiella lyssnare och skapa intresse för sina podcasts, ansluter sig även RadioPublics medgrundare Chris Quamme Rhoden (CTO) och Matt MacDonald (Chief Product Officer) till Acast.
RadioPublic grundades 2016 med stöd av flera strategiska och institutionella investerare som bland annat New York Times, Bose, Project 11, TechNexus och Automattic. RadioPublic kommer fortsätta verka som ett fristående bolag efter förvärvet utan påverkan på den löpande verksamhet.