Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Börsnotering i Volvo Car AB
Volvo Car AB

Volvo Car AB
VAK building, Assar Gabrielssons väg
405 31 Göteborg

Hemsida:

www.volvocars.com

Verksamhet:

Volvo Cars tillverkar och säljer personbilar.

Ägare:

Uppdatering: December 2016; Geely 100%, samt att Första AP-fonden, AMF och Folksam blir ägare till preferensaktier för 5 Mdkr som kan konverteras till stamaktier vid en börsnotering.

Geely 100 %.

Lista:

Nasdaq Stockholm

Status:

Kommande

Tid:

Oklar tidsplan.

Värdering:

Uppdatering: 30 miljarder USD uppger FT i mitten av augusti 2018 att institutionerna har accepterat som värdering.

Uppdatering: 16-30 miljarder USD (138-259 Mdkr) är en nivå som nämns hos Bloomberg i mitten av maj 2018.

Uppdatering: 100-140 Mdkr i värdering anser olika personer som är kunniga på området, om lanseringen av de nya Volvo-modellerna blir lyckad.

Uppdatering: 65-75 Mdkr i värdering anser DI i januari 2017 att företaget skulle få om det börsnoterades vid tidpunkten.

Geely köpte år 2010 Volvo Car för 1,8 miljarder USD. Hösten 2016 uppskattar analytiker att Volvo skulle kunna vara värt 35-50 Mdkr, baserat på de siffror företaget uppvisar.

Övrigt:

Volvo Car ägs sedan år 2010 av den kinesiska biltillverkaren Geely. I slutet av december 2015 publicerade medier runt om i världen uppgifter om att Geely planerade att börsnotera Volvo Car. Många analytiker anser att det är fullt möjligt att Geely kan bestämma sig för det, även om det inte nödvändigtvis skulle ske just nu.

Uppdatering: I mitten av december 2016 skriver DI att flera källor uppger att ett beslut om att börsnotera Volvo under 2017 kan tas innan månaden är slut.

En av Di:s källor beskriver upplägget inför noteringen som ”speciellt” utan att ge några närmare detaljer.

Uppdatering: I mitten av december 2016 blev det klart att Första AP-fonden, AMF och Folksam tecknar preferensaktier i Volvo Car för 5 Mdkr, som kan konverteras till stamaktier vid en börsnotering. DIs tolkning av villkoren i preferensaktierna är att en börsnotering är väldigt trolig. Li Shufu, Volvos Cars styrelseordförande vill inte bekräfta något noteringsbeslut, men enligt DI brukar han vara försiktig med att säga saker publikt som binder honom vid beslut om saker som ska göras i framtiden.

Uppdatering: I mitten av februari 2017 har DI tittat närmare på Volvo Cars protokoll från bolagsstämman och ser flera saker som tyder på förberedelser för notering. Bolagsordningen har justerats och röststarka A-aktier har getts ut. Vidare togs beslut om att aktierna ska Euroclear-anslutas, vilket är en förutsättning för att kunna notera dem.

Uppdatering: I mitten av mars 2017 skriver WSJ att Volvo vill ta in 1 miljard USD vid en börsnotering och att man ska ha riktat sig till ett antal kinesiska investerare.

Uppdatering: Kapitalförvaltare ska vara inbjudna till slutet av april 2017, då Q1-rapporten har kommit.

Uppdatering: Affärsvärlden skriver på sin ryktessida i mitten av augusti 2017 att inga beslut ännu är tagna gällande en börsnotering men att Håkan Samuelsson fortsätter driva på en notering. Han sägs hålla på att upphandla rådgivare.

Uppdatering: Enligt uppgifter till DI har börsnoteringsplanerna skjutits till 2018 då det tar tid för ägaren Geely att ta beslut. En tanke är att noteringsplan presenteras efter att helårsrapporten presenteras i januari 2018.

Uppdatering: I mitten av november 2017 fick Volvo Car en order från Uber på 24 000 bilar som ska levereras 2019-2021. Di uppskattar att ordern är värd minst 15 Mdkr. Ordern avser modellen XC90 T8 som är utrustad för att kunna vara självkörande. Ubers version kommer att utrustas med Lidar-sensor och Ubers mjukvara och vara helt självkörande (nivå 4) inom ett definierat område. Volvos egna variant kommer inte att ha Lidar, men kan köra själv på landsväg och motorväg.

Uppdatering: I slutet av februari 2018 skriver DI att möjligheterna för en börsnoteringen nu är iskalla. Redan i slutet av 2017 svalnade möjligheterna och när Geely köpte in sig i Daimler så blev det iskallt.

Uppdatering: I början av maj 2018 skriver Affärsvärlden på sin ryktessida att "Nordeas corp jobbar stenhårt för att en notering ska bli av. Och för att den ska äga rum i Stockholm...". Men tillägger även att Li Shufu inte har ändrat sina planer och att något beslut ännu inte är taget.

Uppdatering: I mitten av maj 2018 skriver Bloomberg att ägaren Geely har anlitat amerikanska investmentbanker som rådgivare för en börsnotering. De uppges vara Citigroup, Morgan Stanley och Goldman Sachs och den kan ske redan under hösten 2018, där det pratas om en dubbel notering i både Stockholm och Hongkong. Värderingen förväntas hamna i intervallet 16-30 miljarder USD.

Uppdatering: I mitten av maj 2018 skriver Di att investmentbankerna arbetar efter tidsplanen att Volvo Cars ska noteras under fjärde kvartalet 2018. Men Di erfar att ett troligt scenario för noteringen är att den sker efter att helårsrapporten för 2018 har presenterats.

Uppdatering: I mitten av juni 2018 skriver Affärsvärlden på sin ryktessida att rådgivarna börjar bli stressade över att det aldrig kommer en tidsplan för noteringen av Volvo Cars. Li Shufu och alla andra som är inblandade sägs ligga långt från varandra vad gäller värdering. Det uppges finnas mycket att enas om innan en börsnotering kan ske. Det verkar i princip vara en helt öppen fråga vad som ska hända med Polestar, det kan komma att separeras från Volvo innan en notering då planerna för den verksamheten inte riktigt hänger ihop med övriga Volvo, men vilket skulle komma med egna utmaningar då synergierna mellan verksamheterna fortfarande är stora.

Uppdatering: I mitten av augusti 2018 skriver Di och FT att en börsnotering är planerad att ske före årsskiftet 2018/2019, med primärnotering i Stockholm och en sekundärnotering i Asien, troligtvis Hong Kong. Institutionerna ska ha accepterat ett marknadsvärde på 30 miljarder USD.

Det är Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citi, HSBC och Nordea som leder noteringsprocessen, enligt Di:s uppgifter. KPMG är noteringsrådgivare och hjälper bland annat till att handla upp banker. Vidare refererar Di till tidigare uppgifter att Handelsbanken, SEB och Barclays är ytterligare bookrunners tillsammans med CLSA.

Uppdatering: Torsdag den 30 augusti 2018 skriver Di att Volvo Cars den senaste veckan ökat tempot med sin börsnotering. Möte ska hållas under helgen med ledande personer och dessa uppges vara avgörande för börsnoteringen.

”Börsrevisorn utsedd av Nasdaq Stockholm har gått igenom bolaget samt noteringsplanerna och gett grönt ljus” uppger en källa till Di.

Tidsplanen som nu uppges är december 2018 eller efter nyår.

Uppdatering: I början av september 2018 säger Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson att en notering fortfarande är ett realistiskt alternativ men att det inte kommer att hända omedelbart, tidpunkten måste vara optimal. Samtidigt meddelas dock att Håkan Samuelsson har förlängt sitt kontrakt med Volvo Cars till 2022, vilket upplevs som positivt, inte minst för att han skulle uppskattas vid en börsnotering.

Uppdatering: Di skriver i slutet av oktober 2018 att Första AP-fonden försöker sälja sina preferensaktier som de i slutet av 2016 köpte för 1,5 Mdkr. Fonden kan äga onoterade aktier om de ska noteras inom ett år.

Uppdatering: I slutet av november 2018 säger Volvo Peronsvagnars koncernchef Håkan Samuelsson att det inte finns några planer eller någon tidsplan för en börsnotering. Det är just nu inte heller aktuellt att ta in kapital via konvertibla obligationer. Det är inte rätt tidpunkt.

Uppdaterat: 2018-11-29

Nyemissioner

Inga tidigare nyemissioner finns.

Noteringar
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar.

Följ oss