Den välkända biltillverkaren Volvo Cars gör en IPO och noterar sig sedan på Nasdaq Stockholm den 29 oktober. Intervallet för priset per aktie var 53-68 kronor och har nu fastställts till 53 kronor. Hur ska då en investerare agera?
Privata Affärer – Teckna ej
Privata Affärer ser både faktorer som talar för och mot erbjudandet men landar i en teckna ej-rekommendation.
“Kortsiktigt borde aktien kunna få en bra start med 11 banker som säljer in aktien, men sammantaget blir upplägget ett mellanting. Det är varken svindyrt eller ett fynd, varken högsta eller lägsta risken när det gäller typen av aktie. Långsiktiga och försiktiga investerare håller sig därför undan tills vidare.”
Affärsvärlden – Teckna
Affärsvärldens analytiker ser positiva och negativa saker med Volvo Cars och hur mycket av Polestars värdering som ska räknas in är osäkert, men man landar i teckna-rekommendation.
“Samtidigt ser vi relativt goda chanser att ett mer optimistiskt scenario spelar ut i Volvo Cars. Så vi lutar åt att teckna. Det är ändå inget given slutsats mot bakgrund av riskerna som är förknippade med att vara stenhårt fastspänd i baksätet när kinesiska intressen styr. Samt att värderingarna i elbilssektorn är svajiga. Men ska vi sätta ned foten blir det på gaspedalen, teckna Volvo Cars”
Dagens Industri – Teckna
Dagens Industri ser risker som ett kinesiskt ägande, ett stort spann i teckningskursen och företaget är mitt i ett teknikskifte. Slutsatsen är dock att prislappen är så pass låg att det är en given rekommendation att teckna.
”Men tillväxten är fin, varumärket bra och balansräkningen stark. Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst.”
Börsveckan – Teckna
Börsveckan ger rådet att teckna då man anser att prislappen är tillräckligt attraktiv.
Läs även:
Affärsvärlden ger en teckna-rekommendation till SHT:s noteringserbjudande
Solenergi växer kraftigt i Kina – Advanced Soltech genomför nyemission