Aerowash, automatiserad, hållbar flygplanstvätt tar nästa steg

Aerowash presenterar sig som världsledande inom automatiserad flygplanstvätt. Gör en nyemission för att finansiera tågtvättsutvecklingen och bygga lager inför förväntad expansion.

Aerowash, lett av vd Niklas Adler, presenterar sig som världsledande inom automatiserad flygplanstvätt. Deras maskiner bygger på ett drywash-koncept som helt eliminerar vattenbehovet och ersätter traditionell manuell tvätt med en snabbare, billigare och mer hållbar process. Tekniken ger jämn kvalitet, minskar personalbehovet och kortar ned ställtiderna, vilket gör att flygbolag kan hålla sina plan mer i luften.

Adler betonar att drivkrafterna för automatiserad tvätt ökar globalt. Antalet kommersiella flygplan väntas nästan fördubblas fram till 2043, framför allt i Asien och Mellanöstern, där vattenrestriktioner gör drywash-teknik extra efterfrågad. Aerowash har samtidigt fått ett viktigt genombrott då deras tvättrobot nu är godkänd i både Airbus och Boeings manualer – en avgörande förutsättning för att flygbolag ens ska kunna köpa systemen.

Bolaget har genomfört över 7 000 kommersiella drywash-tvättar i Indien på stora flygplatser som Delhi och Bangalore. De använder en biologiskt nedbrytbar, växtbaserad vätska från franska Socomore som reducerar vattenförbrukningen med 99 %.

Utöver flyg satsar Aerowash nu på en ny vertikal: tågtvättar. De utvecklar en drywash-lösning åt franska SNCF för snabbtågen TGV, med en prototyp som ska testas våren 2026. Projektet finansieras initialt med 5,5 miljoner kronor och kan leda till större beställningar.

Omsättningen har vuxit snabbt från cirka 10 miljoner 2021 till 60 miljoner 2024, även om 2025 varit mer ojämnt på grund av bolagets introduktionsfas och långa säljcykler i flygindustrin. Ett lyft kom under Q3 med en order på 24,5 miljoner, och Aerowash räknar med en bredare kundbas från 2026.

Bolaget genomför just nu en nyemission för att finansiera tågtvättsutvecklingen och bygga lager inför förväntad expansion. Adler framhåller att de själva är stora ägare och avser försvara sina andelar.

Som konkurrens nämns främst en aktör, Nordic Dyno, men trösklarna i branschen är höga med omfattande certifieringskrav, vilket gynnar etablerade lösningar.

Aerowash siktar på att bli branschstandard globalt inom automatiserad drywash av flygplan – en marknad som står inför kraftig tillväxt när manuella tvättar successivt fasas ut.

Aerowash AB

Aerowash erbjuder semi-automatiska tvättrobotar för tvätt av flygplan. Aerowash AB hette tidigare B18 Invest III AB.

Aerowash AB

Aerowash erbjuder semi-automatiska tvättrobotar för tvätt av flygplan. Aerowash AB hette tidigare B18 Invest III AB.