AutoEnergy One löser elbilarnas största utmaningar med automatiserade snabba batteribyten

Genomskinlig skiss av AutoEnergy Ones lösning

Världen ställer om till att använda allt större andel elbilar, men det finns flera utmaningar, som höga kostnader och tidsåtgången för att ladda. AutoEnergy One löser utmaningarna med automatiserade snabba batteribyten Företaget gör just nu en nyemission och vi har därför ställt några frågor till VD Sten Corfitsen för att få veta mer. [sponsrad artikel]

Vad är AutoEnergy Ones verksamhet?

Sten Corfitsen, VD för AutoEnergy One
Sten Corfitsen, VD för AutoEnergy One

Vi introducerar en ny metod för att ladda el-bilar som medför att; el-bilarna blir 30-40 % billigare, ingen väntetid behövs för laddning, bilisterna får ökad bekvämlighet i drive-thru och dessutom minskar vi belastningarna på elnäten.

Vad är fördelen med att byta batteri i bilen?

Batteribyte görs på 3 minuter istället för att koppla in sladd och vänta i 0,5 – 10 timmar. Med systemet kan elbilar säljas till 30-40 % lägre pris och en heltäckande ladd-infrastruktur kan byggas ut till en bråkdel av kostnaderna jämfört med hundratusentals laddstolpar.

Ni etablerar ett dotterbolag, Infra Power Network, vad är tanken och planen bakom det?

AutoEnergy är teknikägare och initiativtagare. Med dotterbolaget InfraPower har vi lagt en grund för ett bolag som attraheras och ägs av stora aktörer som elproducenter, nätbolag, oljebolag, biltillverkare och starka finansiella partners. Genom att locka in de stora spelarna, som har mycket att vinna, kan vi expandera snabbare och få ut våra system på global basis. Redan nu är vi aktiva i Indien, en av världens snabbast växande marknader för mobilitet.

Vi påskyndar övergången till en hållbar mobilitet för miljontals bilister.

Ni kan även vara med och balansera elnätet?

Vårt Power Swap.system bygger på att vi etablerar batterilager på de platser där bilisterna vill tanka /byta, vilket i många fall innebär drivmedelsstationer vilka utgör att väl spritt och marknadsanpassat nätverk. Med Sverige som exempel kan 1300 bytessystem betjäna mer än 2 miljoner elbilar. Genom de batterilager vi bygger ut, kan vi stötta elsystemen med effekt- och frekvensbalansering över hela riket.

Ni bjuder nu in till en nyemission, vad ska ni använda kapitalet till?

Emissionskapitalet kommer att användas till; att fullfölja teknikutvecklingen, att öka personalstyrkan och förbereda en notering av vår aktie och nästa steg i finansieringen. Vi avser att notera bolagets aktie under 2025.

Avslutningsvis, vad vill du säga till dem som funderar på att investera?

Till de som funderar på att investera vill vi framföra följande: Bilismen är i industrialismens kärna och de som kan erbjuda nya, avsevärda förbättringar för alla i kedjan, kan vänta sig god avkastning. AutoEnergys aktie är intressant för att alla investerare kommer att både kunna se – och kunna utnyttja produkterna med de fördelar de erbjuder.

Med automatiskt batteribyte blir elbilen bättre än fossilbilen ur alla perspektiv. Vi snabbar upp övergången till en helt elektrifierad transportsektor.

Läs mer om AutoEnergy Ones nyemission

AutoEnergy One AB

AutoEnergy One har utvecklat en patenterad, effektiv och kundanpassad metod för laddning av elfordon som möjliggör en tank-liknande upplevelse på bara tre minuter genom automatiserade batteribyten. AutoEnergy One AB hette tidigare Powerswap AB.