Star Vault gör sig redo för sin nästa generation av spel

Spelföretaget Star Vaul har drivit sitt spel Mortal Online under många år. Nu gör företaget en nyemission för att gå över till en ny generation av spelmotor som kommer att användas i tre av dess kommande spel, Mortal Online 2, Mortal Royal och Kitten’d. Intervju med vd Henrik Nyström.

Vad gör Star Vault?

Star Vault är ett litet företag som utvecklar onlinespel. Med 13 års erfarenhet tar vi nu steget mot en uppföljare till vårt första spel Mortal Online. Mortal Online har varit ett utmanande projekt från start men med ett stort intresse från spelare världen över. Vi har lärt av oss misstag och är nu rustade för att göra Mortal Online 2 för att nå en bredare publik.

Vilken har er största utmaning varit?

Att hitta en balans där spelet tilltalar en bred publik men att vi bibehåller vår nischande styrka och unika del inom genren mmorpg (massively multiplayer online role playing game). Det har även varit en utmaning att med ett litet team hantera det massiva spelinnehållet vi har och samtidigt hitta marknadsföringsstrategier för att attrahera spelare. Vi har dock byggt upp ett mycket kompetent team med stor erfarenhet. Med ett litet team som grund så kommer varje ytterligare rekrytering att bidra med betydande tillskott till vad vid kan göra.

Star Vault ska gå över till spelmotorn Unreal Engine 4, vad innebär det?

Unreal Engine 3, som vi använt sedan den blev tillgänglig, var en världsledande spelmotor som gjorde att vi tog tronen som ett av det snyggaste mmo-spelen som släpptes 2010. Över 10 år har gått sedan vi implementerade UE3 och den är idag föråldrad då Epic Games, utvecklaren av denna motor, har släppt sin efterföljare Unreal Engine 4. Den är en av de ledande spelmotorerna, både visuellt och funktionellt när det gäller utveckling av spel. Med UE4 kommer vi lyfta in grunden av Mortal Online med vår nätverkslösning som gör att vi kan hantera tusentals spelare i en och samma värld. I denna process kommer vi även samtidigt att lyfta saker som vi inte varit nöjda med. Vi planerar att återta tronen som ett av det snyggaste mmo-spelen på marknaden med släppet av Mortal Online 2, och denna gång även mer användarvänligt för spelarna.

Vilka är Star Vaults styrkor?

Vi har haft flera motgångar under åren med utvecklandet av Mortal Online men det har varit enormt lärorikt. Vi har lärt oss mycket när det gäller utvecklandet av ett mmo och anser nu att med en andra chans att utveckla Mortal Online 2 kommer vi ta tillfället i akt och är fast bestämda att nå långt med Mortal Online 2 världen över. Vi har ett duktigt team som aldrig ger upp. Vi är bättre utvecklare idag och vet hur vi ska bygga MO2 och släppa det för att få en lång framtid för spelet. Jag anser även att vi är mycket duktiga på att vara flexibla och dynamiska inom utvecklingen och hantera våra kostnader och effektivitet för att kunna ta oss vidare så många år. Nu är vi i Star Vault grymt sugna på att ta mmo-världen med storm med Mortal Online 2 som redan har en följarbas på över 500 000 intresserade spelare världen över.

Vad har ni för mål och planer för 2019?

Under åren vi utvecklat Mortal Online har vi skapat områden som gett oss möjligheten att göra ett mindre VR-spel, Kitten’d. Detta var även en övergångsfas mot Unreal Engine 4 vilket Kitten’d är byggt i. Vi har fått god feedback från Oculus Rift samt användare från Steam som valt att prova spelet i early access, dvs ej fullständiga versionen. Det är ett snyggt lättspelat VR-fokuserat spel där spelarna kan välja två spelarlägen, ett story mode och ett sandlådeläge. Där det första är en historia i 4 delar där man lär sig spelet och får ta hand om katter i spännande och roliga miljöer. När man vill kan man gå in i sandlåde läget för att utan stress ta hand om sina kattungar i sitt egna hem som är mer likt The Sims-spelet som man spelar över längre tid. Efter att vi fått så positiv feedback både från utvecklare och spelare för denna titel ska det bli väldigt spännande med vår line up för Kitten’d. Under slutet av första kvartalet planerar vi att släppa Kitten’d till PC och Sony Playstation VR. Därefter kommer vi ha en anpassad version till mobilmarknaden och stöd för icke VR-användare till PC. Vi kommer se över möjligheterna till eventuella partners för den asiatiska marknaden som har visat intresse för Kitten’d.

Utvecklingen av Mortal Online 2 inleds på fulltid och vi planerar ha första versionen som inledningsvis kommer ha grundkomponenterna av Mortal Online 2. Här kommer vi se till att det som finns med kommer fungerar perfekt och kännas roligt. Därefter kommer vi implementera ”persistent”-delarna som gör att spelare kan börja och ha kvar sina framsteg.

Den första versionen av Mortal Online 2 kommer ge oss möjligheten att konvertera Mortal Royale till Unreal Engine 4. Vi har testat Mortal Royale i early access på steam där den stora majoriteten vill se en bättre grafik och ett bättre flyt i stridssystemet, som är hela grunden i detta spel, något som UE4-steget ger oss. Vi kommer lansera Mortal Royale i UE4 och har därmed flera intresserade publishers. Mortal Royale bygger på vår nätverksmotor i Mortal Online, därför hanterar vi över 1000 spelare i Mortal Royale, något som ger en unik upplevelse i den här typen av battle royale-spel, vilket är ett av de mest populära spelen på marknaden idag med spel som tex, Fortnite och Apex legends.

Mortal Royale får vi när stridssystemet är helt färdigt i Mortal Online 2, eftersom det finns stort intresse av den här typen av spel och att det kan fungera bra för e-sport är detta ett spännande steg parallellt med Mortal Online 2-utvecklingen. De fullständiga versionen av Mortal Royale planeras släppas i början av 2020 och därefter Mortal Online 2.

Läs mer om Star Vaults nyemission.

 

Star Vault AB

Star Vault utvecklar och marknadsför onlinespel. Bolagets fokus är MMORPG-spelet Mortal Online 2.