Svenskt e-sportsbolag siktar på notering

Det svenska e-sportbolaget Epulze och tar in 57 miljoner i en nyligen avslutad finansieringsrunda och siktar nu på börsnotering. Bland investerarna finns välkända namn som Svea Ekonomi, Knutsson Holdings, och Carucel Finance som tidigare bland annat investerat i det norska esportbolaget Omaken Sports.

Den globala esportsmarknaden växer kraftigt, driven av miljontals fans som både tittar på och engagerar sig i esport. Analysföretaget NewZoo beräknar att antalet esportfans uppgår till över 220 miljoner globalt och i toppen finns ett litet antal professionella spelare som tävlar om prispotter värda miljontals dollar. Epulze, som har sina rötter i Örebro, ger spelare möjlighet att ta del av spänningen i professionella esportmatcher och tävla om prispotter utan att lämna hemmet.

– På en marknad där var tredje esportfan vill tävla om riktiga prispotter finns en tydlig diskrepans mellan antalet spelare och tillgängliga turneringar. Epulze målsättning är att ge alla en möjlighet att ta del av känslan i matchspel där man tävlar om såväl ära som pengar, berättar Epulze grundare och marknadschef Markus Lövgren.

Markus var själv länge rankad på Europas topplista i spelet Dota 2, men kunde trots det inte hitta någon plattform för att tävla om prispotter i riktiga turneringar.

– Det är få förunnat att delta i de största turneringarna med mångmiljonpotter. Epulze kom att bli lösningen på det och idag, sex år senare, är vi verksamma världen över med lokala kontor i bland annat Singapore och Malaysia. Tröskeln för att delta i matcher är låg och spelare kan tävla om såväl stora summor som enstaka hundralappar, fortsätter Markus.

Runt plattformen har bolaget byggt ett unikt ekosystem som håller spelare aktiverade med bland annat media och event, vilket skapar lojala och engagerade användare med flera intäktsströmmar för bolaget. Epulze organiserar regelbundet sponsrade proffsturneringar och kvalomgångar för större esportevent, vilket i sin tur genererar en snabb och alltmer självfinansierad användartillväxt.

– Esportfans utgör en ung och eftertraktad målgrupp som är svår att nå med traditionell marknadsföring, men som är desto mer mottaglig för sponsrat innehåll inom esport, förklarar Epulze grundare och VD Mattias Lövgren.

Med en automatiserad esportplattform och ett globalt branschnätverk är plattformen betrodd av några av de största och mest välkända varumärkena i branschen. Under 2020 användes plattformen bland annat för att arrangera kvalomgångar för flera stora proffsturneringar, däribland världscupen i Dota 2 och turneringar inom världscupen i Valorant.

– Det finns en stor efterfrågan som vi tillmötesgår vilket bekräftas av vår användardata. Under 2020 växte användarbasen kraftigt och våra prognoser tyder på att vi kommer att mer än fördubbla den även i år, fortsätter Mattias Lövgren.

Epulze, som grundades 2015 i Örebro av bröderna Mattias, Markus och Pontus Lövgren, går nu in i en expansiv fas där det nya kapitalet bland annat ska användas till att accelerera tillväxten i användarbasen genom att lägga till nya speltitlar och plattformsfunktioner samt öka kännedomen om bolagets ekosystem. I slutet av året kommer sex spel finnas tillgängliga på plattformen, däribland välkända speltitlar såsom Dota 2, League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive och Valorant. 

 

eSports Pulze AB

Esports Pulze är verksamt inom e-sportssegmentet där man erbjuder spelare att tävla om prispengar och andra priser. Spelare på alla nivåer kan ansluta sig till automatiserade turneringar och utmaningar.