StarVR presenterar avancerat VR-headset med integrerad eyetracking från Tobii

I samband med konferensen Siggraph offentliggjorde StarVR idag sitt kommande VR-headset StarVR One, vilket kommer att vara utrustat med avancerad optik, integrerad eyetracking, branschens vidaste synfält och sofistikerad bildrenderingsteknik.

– Under de senaste åren har Tobii visat att inbyggd eyetracking är en grundläggande teknologi för nästa generations VR-enheter, säger Tobiis VD Henrik Eskilsson. StarVR One utgör ett viktigt bevis på att eyetracking på flera olika sätt leder till fundamentalt bättre upplevelser.

Ett utvecklingssamarbete kring VR offentliggjordes av Tobii och Starbreeze i september 2015. Som resultat av detta samarbete kommer StarVR One att integrera Tobiis marknadsledande eyetracking-teknologi, vilket ger produkten stöd för dynamisk ”foveated rendering” (högupplöst bildrendering där man fokuserar) och automatisk avläsning av avståndet mellan pupillerna.

Utöver att förbättra enhetens prestanda skapar eyetracking också bättre användarupplevelser genom att möjliggöra interaktioner som strömlinjeformar användargränssnittet, göra det möjligt att efterlikna hur vi koordinerar ögon- och handrörelser i verkligheten och möjliggöra ögonkontakt.

Tobiis leverans till StarVR One omfattar Tobii EyeChip och licenser för Tobiis systemdesign, IP och mjukvara. Information om när produkten kommer att bli tillgänglig, prissättning eller ordervolymåtagande är ännu inte tillgänglig.

Tobii AB

Tobii har utvecklat en teknologi för ögonstyrning (s.k. eye tracking) och erbjuder marknadens främsta hård- och mjukvarulösningar. Ögonstyrning innebär att en dator kan veta exakt var en person tittar.