Star Vault gör sig redo att ta plats på världskartan

Star Vault närmar sig lanseringen av sitt nya stora onlinespel. En garanterad emission på 4,2 Mkr ger bolaget finansiell frihet med att färdigställa och lansera spelet. Aktiviteten för bolagets befintliga spel har ökat sedan coronaviruset brett ut sig. Intervju med vd Henrik Nyström.

Star Vault gör en företrädesemission på 4,2 miljoner kronor, vad ska ni använda kapitalet till?

Vi befinner oss i ett mycket spännande läge med Mortal Online 2, där uppsidan vid ett lyckat mottagande av spelet kommer att kunna sätta Star Vault på världskartan som framgångsrikt spelbolag. Det är helt enkelt för stora insatser på spel att inte säkerställa att vi har resurserna för att framgångsrikt färdigställa och lansera spelet. Mortal Online 2 bedöms komma att kunna matcha konkurrerande titlar med stora användarbaser av spelare såväl visuellt som avseende spelupplevelsen och därmed ha möjligheter att ligga i framkant i spelgenren Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG). Och även en för spelbranschen blygsam framgång för Mortal Online 2 kommer att kunna förändra Star Vault från grunden genom att skapa ett positivt kassaflöde från verksamheten.

Var befinner ni er just nu med utvecklingen av Mortal Online 2 och när kommer spelet att lanseras?

Vi har påbörjat nedräkningen till att lansera det vi kallar en ”Combat Alpha”, vilket innebär en alfa-version där mycket av det mest centrala är på plats, t ex det vidareutvecklade stridssystemet. Vi erbjöd 1000 platser till starten av alfan som snabbt tillsattes. Nedräkning till att alfan blir tillgänglig i slutet av april går att följa på www.mortalonline2.com. Därefter är det dags att göra vad vi kallar en persistent (beständig) lansering av spelet, vilket innebär att spelets status sparas och spelare kan då börja spela det utan att spelar-datan återställs som under alfan. Vi bedömer att vi når beständig lansering under det fjärde kvartalet senare i år. Spelet kommer då att ha samtliga grundfunktioner på plats och redo att kunna ta emot ett stort antal spelare. Därefter kommer vi att lägga till funktionalitet löpande för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt över tiden.

Vad har ni för förhoppningar på Mortal Online 2?

Vi har hållit på länge i den här spelgenren och känner att vi har alla pusselbitar på plats nu. Jag själv, teamet och flertalet Mortal Online-spelare är av uppfattningen att vi har goda möjligheter att kunna bli större än vår närmast besläktade konkurrent, spelet Eve Online, som toppade med fler än 500 000 betalande spelare år 2013 och idag uppskattningsvis har mellan 100 000 – 150 000 spelare.

Hur många spelare krävs det för att ni ska nå positivt kassaflöde?

Det är en första och viktig milstolpe för oss såklart. Med endast 4 500 månatliga spelare i Mortal Online 2 kommer vi att nå ett positivt kassaflöde från verksamheten. Detta beräknas ske i samband med lansering av Mortal Online 2 under fjärde kvartalet i år.

Ni utvecklar Mortal Royal, vad är det för spel?

Mortal Royal är ett ”battle royale”-spel i medeltidsmiljö som borde kunna fungera bra som sSport-titel. Man skulle kunna se Mortal Royal som ett bonusspel eller spin-off från Mortal Online 2 då vi kommer att återanvända en stor del av såväl grafik som teknik. Med det sagt är det nu fullt fokus på Mortal Online 2 och när det spelet lanserats kommer vi enkelt att kunna klona det som saknas för att färdigställa Mortal Royal med stora synergier.

Och avslutningsvis, hur påverkas ni av coronaviruset?

Idag jobbar hela teamet på distans. Vi har en lång tradition av att jobba med personal utspritt i flera världsdelar så vi påverkas inte av viruset i arbetet. Och i takt med att många människor spenderar mer tid inomhus går försäljningen i spelbranschen upp. I gamla Mortal Online, som ju fortfarande är live, ser vi helt klart större aktivitet på spelservrarna.

Läs mer om Star Vaults emission som stänger den 31 mars.


– Detta är en sponsrad artikel –

Star Vault AB

Star Vault utvecklar och marknadsför onlinespel. Bolagets fokus är MMORPG-spelet Mortal Online 2.