Trenden på marknadsföringsmarknaden gynnar Tradedoubler och Adtraction?

Christian Rudolf har delat med sig av statistik som pekar på att intresset för prestationsbaserad marknadsföring ökar kraftigt, samtidigt som andra former faller kraftigt. Det borde gynna Tradedoubler och Adtraction.

Christian Rudolf på SEO-byrån TopDog har delat med sig av statistik över sökmotortrafiken till företagets sajt vilket indirekt kan ge en bild av hur marknaden för digital marknadsföring utvecklas.

Han inleder med att kommentera att de flesta i branschen har känt av att efterfrågan på deras tjänster har gått ner kraftigt. Det känns logiskt, när alla tillväxtföretag hade obegränsat med kapital hade man stora marknadsföringsbudgetar. Och när många har obegränsat med kapital och tävlar om att synas drivs både volym och priser upp.

Nedan framgår Christian Rudolfs sammanställning över trafiken till TopDogs sajt. Som framgår är det något av en slakt. Ett område sticker dock ut åt andra hållet, affiliate marketing.

”Kanske beror det på att det är till fullo att man bara betalar för performance och det är vad marknaden är intresserad av just nu eller om ngt ändrat sig i den branschen, vet jag inte.”

Intresset för affiliate marketing ökar
Statistik sammanställd av Christian Rudolf på TopDog.

Affiliate marketing är vad Tradedoubler och Adtraction har fokus på

Två företag som är noterade i Sverige som borde få draghjälp av utvecklingen är Tradedoubler och Adtraction, för deras verksamhet är fokuserad på just prestationsbaserad digital marknadsföring.

Adtraction Group AB

Adtraction är en plattform inom digital marknadsföring via partners i Norden. Plattformen som Adtraction utvecklar och driver sammankopplar annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala magasin, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare.