Cimco Marine har utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna, framtagen för att ersätta de väletablerade bensinutombordarna. När vi fick information om att bolaget ska noteras så kollade vi hemsidan lite snabbt och det verkade som en klart udda notering, någon form av båtmotor som skulle vara bättre, jo tjena liksom.
Men när personer som vanligtvis har hyfsat bra koll på vad de investerar i talade väl om bolaget så fick vi i alla fall hålla ett öppet sinne. Och nu läser vi precis att Affärsvärlden har satt en teckna-rekommendation på erbjudandet inför noteringen.
“I strömmen av förhoppningsnoteringar på smålistorna erbjuds nu ett verkstadsprojekt med både genomtänkt affärsplan och teknikhöjd: Cimco Marine.”
“Cimco har samtidigt tagit fasta på de senare månadernas avkylda klimat för småbolagsnoteringar. Teckningskursen är föredömligt nedprutad till fasta 14,50 kronor per aktie, en rabatt på 22–28 procent jämfört med de förfinansieringar som gjordes så sent som i mars. Cimcos börsvärde blir 287 miljoner kronor.”
Affärsvärlden kallar erbjudandet för en ovanligt attraktivt värderad lottsedel och ger rådet att mindre riskaverta läsare bör teckna Cimco Marine i måttlig omfattning.
Nyemissionen är öppen t o m 21 juni och aktien börjar handlas på First North den 4 juli.