Poddtips: Bubblan som brast – berättelsen om Boo.com

Den nya podden "Uppgång och Fall" berättar i tre avsnitt historien om det svenska e-handelsföretaget Boo.com som var ett av de hetaste i världen i slutet av 1990-talet.

”I slutet av 1990-talet sveper IT-boomen över världen. Det råder börsyra och internetfeber och alla vill vara med i den nya tidens guldrush. I Sverige filar tre unga svenskar på en affärsidé. De ska sälja kläder och skor över nätet och vara globala direkt från start. De kallar bolaget boo.com och de behöver en miljard i startkapital. Men hur ska de få ihop pengarna?”

Den nya podden ”Uppgång och Fall” berättar i tre avsnitt historien om det svenska e-handelsföretaget Boo.com som var ett av de hetaste i världen i slutet av 1990-talet. Det slutade som bekant inte bra, men vi måste ändå tillägga att grundarna fick helt orimligt mycket skit för äventyret, två av dem lämnade t.o.m. Sverige, detta trots att 99 % av företagen från den tiden misslyckades. Boo.com hade dessutom inte tagit in några pengar från allmänheten och var heller inte börsnoterat, det var ett fåtal professionella investerare som stod för kapitalet.

Bubblan som brast – berättelsen om Boo.com finns där poddar finns, här är exempelvis länk till första avsnittet på Spotify.

Trailer:

Personerna idag:

Ernst Malmsten – Flyttade till London efter Boo.com och för tio år sedan var han med och byggde lyxföretaget Lara Bohinc, men verkar några år senare ha blivit osams med medgrundaren.

Kajsa Leander – Flyttade till Milano och blev företagare i mindre format inom film och foto. År 2014 och utbildad till pomolog inleddes nästa satsning, Berga Bruk i Småland, som odlar äpplen och gör ekologiska drycker.

Patrik Hedelin – Han var finansmannen i trion och klarade stormen bättre. Grundade investeringsföretaget eEquity som med tiden har blivit en allt större aktör inom e-handelsinvesteringar.

Lyssna även på:

Nu börjar rättegången mot Elizabeth Holmes – Här är podden som följer den

Poddtips: Coca-Cola’s Greatest Mistake