Yaytrade erbjuder en marknadsplats för modekläder och livsstilsprodukter från privatpersoner, premium-varumärken och influencers. Yaytrade gör en IPO på 37,5 Mkr och noterar sig sedan på First North den 9 mars. Hur ska då en investerare agera?
Affärsvärlden – Neutral
Affärsvärlden sågar inte tjänsten, tvärtom verkar man tycka att konceptet är bra, men bolaget är i en tidig fas. Så det slutar i en neutral rekommendation.
”Bolaget har på kort tid byggt upp en fungerande och, enligt de som kan sådant, vacker tjänst. Nischsatsningen på premiekläder är vettig men vi vet ännu inte om den bär företaget. Dagens omsättningsnivå är låg. Konkurrensen känns tuff och nätverkseffekten gynnar den som är störst. Det är inte Ytrade i dagsläget. Att Zalando nyligen meddelade att de lanserar sin second-hand-tjänst Zircle i Sverige kan inte vara bra. Ipo-klimatet är så hett att chansen finns att Ytrade med sin marknadsplatsmodell och hållbarhetsprofil faller placerarna i smaken. De gör att vi inte direkt avråder en risktålig placerare att teckna men stannar ändå i ett neutralt råd…”
Se även:
IPO-intervju med vd för Yaytrade
P.S. Om du känner igen namnet från börssammanhang så finns det två förklaringar. Yaytrade har tidigare förhandlat om att gå samman med branschkollegan Used By som ägs av Odd Molly. Vidare har man även förhandlat om att gå samman med Mandel Design Group.