För tio år sedan drogs café-kedjan Barista igång i Sverige och under åren har företaget lockat till sig investerare som måste sägas tillhöra en investerarelit i Sverige, med namn som Håkan Roos, Hampus Jakobsson, Per Grimberg, Carl Silbersky, Karl-Johan Persson och Stefan Krook. Men de brände sig på kaffet, för nu gör Barista en nyemission på 35 Mkr som vänder sig till allmänheten, till en pre-money-värdering på 3,2 Mkr!
Barista har sedan starten haft en väldigt hög svansföring. Kaffet ska vara av gourmé-kvalité, det ska vara fairtrade-märkt och ett stort mål har varit att förse skolbarn i den fattiga delen av världen med lunchmat. Frågan är om inte ledningens fokus redan här flyttades lite väl mycket bort från själva företagandet. För samtidigt som café-marknaden i Sverige har boomat i snart två årtionden så har Baristas ekonomiska utveckling varit katastrofal.
Det märkligaste med Barista är att deras caféer varit så genuint omysiga ställen att vara på. Orsaken är inte lathet, för det har verkligen lagts energi på att designa lokalerna. Det är bara det att Baristas uppfattning om hur ett café bör vara och vad folk i allmänhet gillar fullständigt skiljer sig åt.
Nu kanske det låter som vi rekommenderar alla att hålla sig så långt borta som möjligt från nyemissionen, men så är det inte. Det är en rejäl städning som pågått och pågår i företaget. Alla olönsamma caféer läggs ner, kostnader kapas och nu ska man även göra återstående caféer mysiga att vara på. Barista försöker inte sopa historiken under mattan utan är brutalt ärliga med allt som varit dåligt. Och med en pre-money-värdering på 3,2 Mkr så får nytillkomna investerare vara med på uppsidan om det går bra.
Huvudfrågan investerare bör ställa sig vid en utvärdering är om galenskapen hos ledningen numera är borta?
Barista har ett långsiktigt mål om börsnotering, och kommer fram till dess att handlas någon gång ibland på Alternativa/Pepins.