Dug Foodtech

Immunovia, som strävar efter att öka överlevnadsgraden vid bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt, genomför en nyemission inför lansering på den amerikanska marknaden

Forskar i labb

Bukspottkörtelcancer har en femårsöverlevnad på endast 13 %, främst på grund av sen upptäckt. Immunovia har utvecklat ett precist blodprov för tidig upptäckt, vilket ger högriskindivider ett enkelt och prisvärt sätt att kontrollera tidiga tecken på cancer. Nyemissionen kommer att finansiera de analytiska och kliniska valideringsstudier som krävs för att kommersialisera nästa generations test år 2025. (sponsrad artikel)

Vad gör Immunovia?

Jeff Borcherding, VD för Immunovia

Immunovia AB är ett diagnostikföretag vars mission är att öka överlevnadsgraden för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt. Vi fokuserar på att utveckla och kommersialisera enkla blodbaserade tester som upptäcker proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Vi samarbetar med vårdgivare, ledande experter och patientorganisationer för att göra vårt test tillgängligt för dem som löper en ökad risk för bukspottkörtelcancer.

Kan ni berätta om fördelarna med testet?

Vi är mycket nöjda med testets noggrannhet. Vårt nästa generations test är mycket lovande för att kunna förbättra diagnostisering av bukspottkörtelcancer med ett mycket noggrant, bekvämt och prisvärt test. Det är ett enkelt blodbaserat test som upptäcker proteiner och antikroppar som indikerar om en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Vårt nästa generations test ger förbättrad testnoggrannhet, med en sensitivitet på 85 % och en specificitet på 98 % för att upptäcka stadium 1 och 2 av PDAC, och visar betydligt bättre prestanda jämfört med det konventionella CA 19-9-testet. Detta är en stor prestation eftersom cirka 10 procent av patienterna inte producerar CA 19-9. Vi är mycket optimistiska om testets kliniska påverkan när vi lanserar i USA år 2025.

Vad är marknadspotentialen för nästa generations test?  

Marknadspotentialen för Immunovias test är betydande. Vi lanserar initialt i USA med fokus på högriskpatienter som behöver årliga eller halvåriga undersökningar. Just nu är övervakningsmetoder som MRI och endoskopiskt ultraljud både obekväma och dyra. Vårt blodprov kommer att vara ett enklare och mer prisvärt alternativ.

Hur skiljer sig Immunovia idag från hur företaget var för några år sedan?  

Efter en omfattande transformation 2023 är Immunovia nu ett smidigare och mer flexibelt företag. Vi har minskat personalstyrkan och driftskostnaderna samtidigt som vi har påskyndat utvecklingen. Vi har övergått till en ny testplattform som är snabbare och mer kostnadseffektiv. Vi har starka relationer med ledande professorer och specialist kliniker i Europa och USA.

Avslutningsvis, vilka är de nästa stegen och kommande milstolparna för Immunovia?  

Under resten av 2024 kommer Immunovia att fokusera på att validera det nya testet, bevisa dess värde genom kliniska studier, och säkra de finansiella resurser som krävs för en framgångsrik marknadsintroduktion 2025. Vi är optimistiska och redo att möta de utmaningar som ligger framför oss, tack vare våra tillgångar, partnerskap och vår expertis inom området.

Läs mer om Immunovia och nyemissionen här


Informationen och dokumenten på denna webbplats utgör reklam och marknadsföring och är inte ett prospekt enligt förordning (EU) 2017/1129 från Europaparlamentet och rådet. Inbjudan att teckna aktier i Immunovia AB görs enbart genom prospektet som beräknas publiceras omkring den 12 augusti 2024 och som kommer att finnas tillgängligt på Immunovia AB:s webbplats (immunovia.com). Investerare bör inte teckna några värdepapper som hänvisas till i informationen och dokumenten på denna webbplats baserat på annan information än den som finns i prospektet.

Immunovia AB

Immunovia är ett helsvenskt privatägt cancerdiagnostikbolag med affärsidén att utveckla, marknadsföra och leverera diagnostiska tester för olösta kliniska problem.