Gold Town Games har idag två spel på marknaden, vad kan du säga om dem?
World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM).
WHM har en trogen kundbas som spelat under en längre tid. Spelet genererar fortsatt en stadig inkomst och vi tror att det finns goda möjligheter att öka den igen om vi fortsätter att utveckla spelmomenten och hittar rätt i marknadsföringen eller kan fortsätta att utveckla affären som vi gjort med Betway och Adverty.
WFM utgör idag grunden för plattformen W3XM, stora delar av våra utvecklingsresurser har under en lång tid fokuserats på det. Varje modul vi lägger in görs med tanke och medvetenhet om att det skall kunna fungera i fler spel. Marknadsmässigt vet vi att segmentet fotboll är det mest utmanande, marknaden är väldigt stor men konkurrensutsatt. Vi arbetar på att optimera spelets användardata och därefter ska släppas på en global marknad, förhoppningsvis under hösten.
Ni har det senaste året skrivit flera nya avtal kring ytterligare spellanseringar baserade på er W3XM-plattform, vilka är de och finns det någon tidsplan?
I nuet har vi tre inplanerade spel.
Blitz Football Manager, ett amerikanskt fotbollsspel som vi beräknar ska på soft launch i höst och förhoppningsvis kan vi ta det vidare till en global launch innan året är slut.
Field Hockey Manager, är ett landhockeyspel. Vi har slutit ett mångårigt avtal med internationella förbundet för landhockey. Tillsammans ska vi lansera världens första landhockey managerspel. Sporten är på tillväxt och relativt stor i många länder. Det ska bli riktigt spännande att vara först ut med ett spel inom sporten och se vad ett officiellt samarbete kommer att ge. Vi beräknar att släppa spelet innan 2021 är slut.
Baseball Manager, vårt senaste tillskott av spel som skall utvecklas och produceras. Baseball är globalt en stor sport i kommersiellt starka marknader. Spelet görs av vårt dotterbolag Grand Pike. Lansering är beräknad till andra kvartalet 2022.
Ni har skrivit ett antal avtal om marknadsföring av och i spelen, vad är planen här?
När det gäller marknadsföring av spelen har vi bland annat skrivit avtal med förbundet för landhockey som äger väsentliga delar av sportens mediala infrastruktur. Samarbetet ger oss tillgång till bra marknadsföringsutrymmen.
Marknadsföringen i spelen så som Betway och Adverty handlar om att lyfta intäkterna per spelare. Lyckas vi med det har vi råd att skjuta till än mer på marknadsföringen för att öka kundbasen och intäkterna.
GTG Publishing presenterades tidigare i år, vad är tanken med den affärsgrenen?
GTG Publishing ska i första hand hantera de snart fem egna titlar som koncernen har. Publishing kommer också att vara drivande i att bolaget ska knyta till sig ny teknik eller samarbeten inom marknadsföring för att optimera kostnaden per nedladdning och öka mängden organisk trafik. Publishing kan också komma att publicera andra bolags titlar då relevant kunskap för det finns i enheten.
Ni gör nu en företrädesemission på 12,5 Mkr, vad ska kapitalet användas till?
Kapitalet ska användas till att stärka teamet för att bygga och lansera fler spel på plattformen inom nämnda sporter men också söka fler samarbeten. Vi ska också skapa en stark gemensam publishing-verksamhet med spetskompetens inom marknadsföring, mätning och optimering. Till sist ska vi även arbeta mer intensivt med partnerskap för att skapa nya affärsmöjligheter och affärsmodeller för Gold Town Games.
Läs mer om Gold Town Games företrädesemission.