Bland de första rapporterna i västerländsk media var i CNN och FT som redan för en månad sedan rapporterade att mobil- och datorspelandet åkte i höjden i Kina. Det First North-noterade Flexion Mobile rapporterade senare att de ser liknande mönster på sin distributionsplattform för Androidspel.
Bloomberg rapporterade senare att internet i Italien är under press då så många barn och ungdomar nu spelar spel, där Fortnite verkar vara det populäraste. Under helgen kunde man sedan se hur världens största onlinebutik för datorspel, Steam, slog sitt högsta rekord någonsin i sitt nästan 20-åriga liv, man hade nästan 20 miljoner samtidiga spelare. Lite senare slog spelet CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive) också all time high-rekord med över 1 miljon samtidiga spelare. Activision Blizzard släppte Call of Duty Warzone förra veckan och lanseringssiffrorna var helt makalösa. Efter en dag hade spelet 6 miljoner spelare och efter tre dagar 15 miljoner spelare, det är lanseringssiffror som med bred marginal slår megasuccéer som Apex Legends och Fortnite.
Det är egentligen inte så konstigt, att spela spel är en de aktiviteter man kan ägna sig åt hemma och som dessutom kan göra oss helt uppslukade. Och för alla gamers där ute kan det även vara skönt att veta att produktionen av spel fortsätter, för att arbete hemifrån är inget konstigt i spelbranschen.