Cloetta växer med starka varumärken och kostnadskontroll

Cloetta-godis

Cloetta växer med kostnaderna under kontroll och med starka varumärken som ger försäljningen motståndskraft i tuffare tider. Aktien får en köprekommendation av Di i veckans aktie-analysen.

Cloettas nya ledning uppskattas av aktiemarknaden, samtidigt som det kritiserade fabriksbygget från tidigare ledning lagts ner så växer företagets försäljning med fokus på produkter med stark marginal. Dagens industris analytiker Julia Forsberg är positiv.

”Det görs en rad saker för att få fart på tillväxten och lyfta marginalerna. En av dessa är satsningen på så kallade superbrands, tio starka varumärken som redan står för över hälften av försäljningen och där marginalerna är högre. Cloetta vill nu stärka dessa varumärken ytterligare på kärnmarknaderna.”

Cloetta satsar även på att växa i ytterligare några länder utanför sina kärnmarknader. Här får man draghjälp av ”Swedish candy”-trenden som bland annat är stark i USA.

Cloetta är veckans aktie i Dagens industri och den får en köprekommendation till en medelhög risknivå. Verksamheten har motståndskraft i tuffare tider, den nya ledningen har handlingskraft och det finns utrymme för bolaget att göra förvärv.

Cloetta-aktien stängde igår fredag på 33,18 kronor.

Cloetta AB

Cloetta är en godistillverkare, med välkända varumärken så som Kexchoklad, Center, Plopp och Polly. Fazer Konfektyr Service AB hette tidigare Cloetta Fazer AB.