Vad är Appspotrs erbjudande till marknaden?
Vi hjälper företag och organisationer att nå sina affärs- och verksamhetsmål genom funktionella och snygga appar. Vi erbjuder en low-code-plattform för utveckling och leverans av appar snabbt, enkelt och kostnadseffektivt där användare både med och utan programmeringskunskaper kan bygga appar. Plattformen erbjuder flera unika funktioner som krävande komplexa organisationer idag efterfrågar.
Vilka är kunderna?
Våra kunder är dels företag och organisationer som har behov av appar internt men också byråer och konsulter som erbjuder appar till sina kunder. Vi har både stora och små företag som kunder.
Hur ser bolagets affärsmodell ut?
Vi säljer plattform som en tjänst och tjänar pengar på återkommande licensintäkter per månad eller år.
Hur ser marknaden ut?
Marknaden kring low-code-verktyg är inne i en standardiseringsfas där denna typ av verktyg idag är en naturlig del inom industrin för apputveckling. Gartner spår att 2023 så omsätter marknaden kring low-code ca 450 miljarder SEK och år 2024 är det fyra gånger fler utvecklare som utvecklar appar utan programmeringskunskaper med hjälp av low-code-verktyg än professionella programmerare. 65 % av alla appar utvecklas då med low-code-verktyg.
Ni gör en nyemission, vad ska de pengarna användas till?
Förutom att vi betalar av några lån så kommer merparten i huvudsak att användas till att investera i försäljning. Försäljningsorganisationen vi har idag och ska fortsätta bygga upp skall driva kampanjer, adoptera användare, konvertera kunder, öka snittintäkt per kund samt bibehålla ett lågt tapp av kunder på vår plattform. Når vi rätt nyckeltal i detta så har vi uppnått förmågan att accelerera försäljningen ytterligare.
Avslutningsvis, vad vill du säga till investerare som är intresserade av Appspotr?
Mycket tid har lagts på att utveckla vår nya version av plattformen samt att konsolidera vårt säljbolag Appsales in i den befintliga verksamheten. Vår försäljningsorganisation har tålmodigt inväntat den nya versionen av plattformen. Nu står vi med en ny produkt med sälj- och leveransförmåga, en kompetent och erfaren säljorganisation, en befintlig kundbas och en ökad snittintäkt per kund i nya plattformen. Vi har tidiga indikativa tecken på att de nyckeltal vi eftersträvar i konverteringen av användare till kunder är rätt, vilket är en förutsättning för tillväxt av vår försäljning.
COVID-19 har inte påverkat branschen kring low-code negativt utan low-code är snarare en räddning för många företag som just nu är på jakt efter kostnadsbesparingar.
Jag tycker att Appspotr erbjuder en spännande möjlighet att just nu att kliva på som aktieägare för att vara med på vår resa framåt, där vår ambition är att inom 5 år tillhöra de fem främsta low-code-plattformarna i världen.
Läs mer om Appspotrs nyemission