16 Mkr i riskkapital till social e-handelslösning

Svenska Clickbroker tar in 16 miljoner för global lansering av sin sociala e-handelslösning. Clickbroker är en tjänst som gör det enkelt för entreprenörer att sälja digitalt innehåll, t.ex. e-böcker och programvara, globalt via sociala medier.

Marknaden för digitalt innehåll växer kraftigt. Nu etableras en ny tjänst som gör det möjligt för säljare av digitalt innehåll att använda twittrare och bloggare som försäljningskanal. Det sociala affiliate-nätverket Clickbroker är grundat av IT-entreprenören Henrik Wästlund som har sin bakgrund inom prestationsbaserad Internetmarknadsföring, bland annat som marknadschef på Marginalen Bank.

[b]Kopplar ihop säljare med bloggare och twittrare[/b]
Clickbrokers system bygger på att koppla ihop säljaren som behöver kunder, med bloggaren eller twittraren som är skicklig på att rekommendera tjänster till sina trogna läsare och följare. Säljaren bestämmer en provision av produktens värde som marknadsföraren får vid varje försäljning som sker genom Clickbrokers annonslänk.

– Över hälften av alla som twittrar rekommenderar andras produkter och webbplatser i sina inlägg. Clickbroker är världens första enkla sätt för dem att få betalt för den rekommendationen. Affiliatemarknadsföring är en beprövad modell, men har varit förbehållen de stora marknadsavdelningarna. Vårt system för social e-handel ger nu samma styrka till individuella säljare, säger Henrik Wästlund, VD och grundare av Clickbroker.

[b]16 Mkr från ESCO Marginalen används till internationell expansion[/b]
Bolaget ska nu expandera internationellt och har fått in 16 Mkr i finansiering. Bakom investeringen står ESCO Marginalen AB.

– Digitalt innehåll är ett oerhört intressant segment och dessutom klimatsmart. Självklart är vinstmarginalen attraktiv men det intressanta är de många betalströmmarna. Clickbrokers betallösning förenklar för nya Internetentreprenörer som kanske inte hade kunnat ta sig in på marknaden annars. Det är också imponerande att företaget faktiskt får in sina intäkter innan de tagit några kostnader för produkterna, säger Ewa Glennow, VD för ESCO Marginalen, som nu också går in i bolagets styrelse.

[b]Konsumenter säljer digitalt innehåll för 10 miljarder USD 2013[/b]
Enligt E-bay Analyst Day 2011** förväntas digitala produkter omsätta ca 10 miljarder dollar globalt år 2013. Och då räknar man endast konsument-till-konsument, inte musik, film eller spel. Bara e-böcker inom olika expertområden har varit en enorm industri i USA i över 10 år, långt innan surfplattor slog igenom.

– Clickbrokers kunder säljer allt från kurser om sömnproblem, till en guide om hur man renoverar köket. Hittills har säljare av digitalt innehåll hänvisats till stora annonsnätverk som inte varit intresserade av den här typen av säljare och dessutom varit för dyra. Med vår tjänst kan de nu erbjuda alla som bloggar och twittrar att få ersättning för den försäljning deras inlägg driver, vilket är helt nytt på marknaden, säger Henrik Wästlund

Clickbroker Holding AB

Företaget utvecklar en internettjänst som hjälper entreprenörer att sälja digitalt innehåll, t.ex. e-böcker och programvara, globalt via sociala medier.