Ett nytt svenskt spelföretag tar plats på börsen

Gaming Corps är ett nytt svenskt spelföretag med erfarna personer som nu gör en nyemission inför sin notering på First North. Nyemissioner.se begav sig därför till Uppsala för att prata med bolagets medgrundare och VD Nicklas Dunham.

Redan när vi skriver Uppsala och Nicklas Dunham så ringer det säkert en klocka hos många, och om vi säger att Jens Larsson är bolagets andra medgrundare så förstår nog ännu fler att det finns kopplingar till gamla Starbreeze, dvs den noterade spelutvecklaren som låg i Uppsala och blev världskänd.

Jens Larsson grundade år 1998 O3 Games som sedan noterades på Aktietorget och flyttade till Uppsala. Några år senare bytte företaget namn till Starbreeze och blev världskänt för spelet Riddick – Escape from Butchers Bay, ett projekt som Jens var Lead designer för.

Nicklas Dunham kom till Starbreeze år 2000 och var ansvarig för marknad och sälj, dvs han var ansvarig för att dra in uppdrag till Starbreeze från stora internationella förlag. Det första kontraktet han drog in var just tidigare nämnda Riddick, vilket sedan följdes av flera andra för Starbreeze. Han övertog även rollen som VD under en period. Efter det blev han självständig konsult och drog in uppdragen Ghost Recon 1 och 2, Wanted, Terminator och Bionic Commando till spelutvecklaren Grin. Han grundade sedan Stillfront som gör webbaserade spel baserade på bland annat kända filmer. Efter det var han två år anställd som branschkunnig av Gothia Science Park, nära Skövdes spelutbildning, en vertikalsatsning av Vinnova.

Gaming Corps tar form

2013 är året då Gaming Corps började ta form och i början av 2014 blev det ett formellt bolag. Vi kände redan till en stor del av Nicklas historia i spelbranschen, men när vi hör honom berätta så blir det tydligt att han har byggt upp ett stort kontaktnät i världen av spel, film och underhållning. Det är också tydligt att han gillar att sammanföra filmvärlden med spelvärlden och med spel bygga vidare på den värld som skapats i en film.

I början av 2015 skrev Gaming Corps avtal med Skybound om att göra en spelserie på Walking Dead-skaparen Robert Kirkmans första film, AIR, som ska släppas i augusti. Nicklas berättar att det är ett mycket nära samarbete dem emellan.

En ny affärsmodell

Historiskt sett har affärsmodellen för spelutvecklare varit värdelös, men för ungefär tio år sedan började marknaden förändras och idag är det knappt någon som minns hur knäppt det var förr. Idag är marknaden dynamisk, det vill säga att den som gör någonting bra och har en känsla för hur användarna kan tänkas vilja betala för tillfället kan tjäna stora pengar.

För Gaming Corps och deras spel på AIR innebär det att de kommer att använda modellen som gjorts känd av Telltale. AIR blir ett story-drivet äventyrsspel som släpps i episoder, där den första episoden släpps under 2015. Användarna kan betala per episod eller förbetala för en hel säsong med viss rabatt. Plattformen som Gaming Crops inleder med är Steam på PC, dvs den plattform som de flesta PC-spel säljs via. Spelet kommer sedan att släppas på många andra plattformar, så som mobiler, surfplattor, tv-spel etc. Gaming Corps har rättigheterna att göra spel till alla plattformar, och spelet är redan från början utformat för att passa alla plattformar.

Kända varumärken ger möjligheter

Även om AIR inte är något känt varumärke ännu så kommer det att vara bekant i samband med att filmen släpps. Och att arbeta med varumärken som är kända är något Gaming Corps satsar på, då det gör att spelen får automatisk draghjälp att nå ut.

Det är också detta med varumärken som Gaming Corps andra ben i verksamheten står på, nämligen mobila casinospel. Att göra den typen av spel är uppenbarligen någonting helt annat än exempelvis ett äventyrsspel som AIR. Det som knyter dem samman är Gaming Corps förmåga att få avtal om att använda kända varumärken. Sedan ska inte Gaming Corps ägna sig åt att driva onlinecasino med pengar, utan den typen av aktörer är snarare kunder till Gaming Corps spel, för casinospel baserade på kända varumärken blir allt populärare.

Finansiering för att behålla uppsidan

Gaming Corps gör inför noteringen en nyemission på 16 miljoner kronor och då uppstår frågan vad pengarna ska användas till. Nicklas säger då att pengarna främst går till att finansiera AIR, för det är nämligen inget förlagsfinansierat projekt utan Gaming Corps har betalat för att licensiera rättigheterna. Det innebär också att när spelet börjar säljas så får Gaming Corps behålla intäkterna och har en mycket större frihet att skapa affärsmöjligheter kring spelskapandet.

Pengarna från nyemissionen ska göra att bolaget klarar sig ett helt år framåt utan intäkter. Men intäkter ska det dock bli tidigare än så, för den första episoden av AIR släpps redan under 2015 och sedan rullar det på löpande.

Vi tar upp frågan om Nicklas kan tänkta sig även andra finansieringsmodeller i framtiden och han säger att de är öppna för work-for-hire-uppdrag och co-publishing, men att det då kommer att vara till helt andra villkor än branschen använt historiskt.

Ett år av nya spel och uppdrag

Hur ser då Nicklas framför sig att företaget utvecklas under det kommande året? Redan innan vi hinner sätta oss ner får vi veta att en flytt till nya lokaler är planerad då nuvarande kontor börjar bli fullt.

Under 2015 släpps den första episoden av AIR och sedan kommer nya episoder att släppas löpande.

Inom ett år ska även ett andra spelprojekt vara i full fart vid sidan av AIR.

Casino-delen av företaget kommer att ha producerat ett flertal spel.

En ny stor svensk spelutvecklare

När vi försöker förstå vad det är Nicklas vill åstadkomma med Gaming Corps står det klart att han vill skapa en ny svensk stor power-utvecklare som lockar till sig internationella partners. Nicklas säger “Vi har gjort detta under många år…” och syftar på att de har erfarenheten att bygga något stort och kraftfullt. Noteringen på First North är ett sätt att finansiera sig via en nyemission, men det märks också att det finns en vilja att gör någonting åt det faktum att en så obetydlig andel av Sveriges framgångsrika spelbransch finns på aktiemarknaden.

Läs mer om Gaming Corps nyemission och notering på First North.

Gaming Corps AB

Gaming Corps utvecklar casino- och andra gamblingspel till onlinecasino.