H&M skulle tjäna på tullreglerna som EU överväger

Shoppar mode

EU arbetar på ett förslag om att ta bort undantaget gällande tull för paket av mindre värde, det skulle vara positivt för H&M, Inditex och andra företag i EU.

EU arbetar på ett förslag om att ta bort undantaget gällande tull för paket av mindre värde, det rapporterar Bloomberg med hänvisning till uppgifter i Financial Times. Idag finns ett undantag i tullreglerna för paket med ett värde på under 150 euro. Bakgrunden till det är att man ville att mindre gåvor och mindre privata inköp ska skulle slippa tull.

Ett problem som uppstått är att de stora e-handelsjättarna på andra sidan jordklotet använder undantaget. De paket som kommer är inte längre främst mindre gåvor och några enstaka inköp, utan en stor del av folks konsumtion kommer numera den vägen. Det har skapat en konkurrens som inte är helt rättvis för företagen i EU som betalar tull för sina inköp.

Om EU skulle ta bort undantaget så skulle exempelvis H&M och Inditex Zara fortfarande utsättas för hård konkurrens från lågpriskonkurrenter som Shein, Temu och AliExpress, men fördelen för de senare med att slippa tull skulle försvinna.

Tijuana two-step till USA

Även i USA finns ett undantag från tull, men där är det betydligt högre, hela 800 USD per paket. Det har skapat ett paketflöde som kallas för Tijuana two-step. Från sydostasien kommer lasterna till Mexiko, där delas sedan allting upp i mindre paket och körs med lastbil över gränsen till USA.

Det återstår att se om även USA gör någonting med sitt tullundantag. Amazon som känner av konkurrensen tänker i alla fall inte vänta utan startar en lågprissektion där säljare i sydostasien kan skicka paketen direkt till köparen, i stället för att skicka containers med paket till Amazons logistikcenter. Leveranstiden kommer självklart att bli mycket längre om paketet ska skeppas från Asien jämfört med om produkten ligger redo att skeppas från ett lokalt Amazon-lager, men ofta är priset viktigare.

H & M Hennes & Mauritz AB

H&M är ett modeföretag med ett global butiksnät och onlinehandel. Förutom varumärket H&M så använder bland annat varumärkena COS, Weekday, Monki, &other Stories, Arket Afound och Sellpy.