Star Vault har momentum där både fler spelare och prenumerationsmodellen ökar intäkterna

Star Vaults spel Mortal Online 2

Star Vault är nu mycket nära break even då både antalet spelare ökar och den andra delen av affärsmodellen har aktiverats, månadsprenumeration. Företaget gör nu en mindre företrädesemission för att öka antalet spelare ännu mer och vi har därför ställt några frågor till grundare och VD Henrik Nyström. (sponsrad artikel)

Kan du kort beskriva vad Star Vault har för verksamhet?

Henrik Nyström, VD för Star Vault
Henrik Nyström, VD för Star Vault

Star Vault utvecklar ett storskaligt MMORPG-spel som heter Mortal Online 2, spelet är en kraftigt förbättrad version av föregångaren Mortal Online. En central komponent för att kunna erbjuda den här storskaliga spelupplevelsen är vår egenutvecklade nätverkslösning som vi har utvecklat parallellt med spelet under många år. Vi har ett nära samarbete med Epic Games utvecklingsteam för Unreal Engine (UE) och Mortal Online 2 blev världens första MMORPG-spel som fungerar tillsammans med den senaste versionen av UE – dvs UE5. Vi har flera spelstudios som har visat intresse att använda vår nätverkslösning och utvärderar nu om vi vill licensiera ut den till andra spelutvecklare eller fortsätta vara först i världen med en ledande nätverkslösning. Då Star Vault ännu är en liten studio är det inte så många som snappat upp att vi lyckats göra den här mjukvaran som många är hypade över att se i nya MMORPG-spel. Vi ser nätverkslösningen som en värdefull men ännu dold tillgång i bolaget. 

Under slutet av förra året gjorde ni en nylansering av Mortal Online 2. Vad var nytt med spelet och vad innebar det att spelet då även släpptes på Epic Games Store?

Vi breddade vår publik genom att släppa i UE5 och på Epic Games plattform och säljer numera spelet även på Epic Game Store för att öka intäkterna. Tyvärr fick vi en hel del nya utmaningar och problem med nya spelmotorn (UE5) som snabbt förbättrades med hjälp av Epic Games och vårt interna team. Med UE5 på plats har vi en säker framtid med senaste teknologin som vi tjänar i längden på då detta är ett spel vi kommer att skapa nytt innehåll till under många år. 

Ni har även aktiverat den andra delen av affärsmodellen, dvs utöver att spelaren köper spelet så betalas även en månadsavgift, vad gjorde att ni kände er trygga med det steget?

När vi äntligen fått kontroll över UE5, som är helt ny på marknaden, blev vi redo att införa prenumerationsmodellen (subs) för Mortal Online 2. Detta är en viktig milstolpe för att öka våra intäkter samt kunna vidareutveckla spelet för en växande bredare publik. Detta hjälper även spelets kvalité gällande spelare – då vi får bort flertalet ”fuskande och störande spelare”.

Hur har det gått hittills och vad ser du framför dig?

Sedan vi startade prenumerationerna har vi sakta ökat antalet varje dag så antalet spelare går även upp nu. Vi kan nu fokusera på att skapa nytt innehåll och förbättringar till spelet när UE5 äntligen är på plats och fungerar som den ska.

Vad innebär det för Star Vaults ekonomi?

Att vi så här tidigt efter subs gått igång är så nära break-even känns väldigt tryggt. Vi planerar att släppa 2 ytterligare viktiga patcher (sprint 3 och 4) som ger stor förbättring för nya spelare där vi identifierat flertalet problem, vi har verktyg för att kunna se varför nya spelare väljer att inte spela vidare och kan därför åtgärda/förbättra dessa områden och följa spelarna framåt. I samband med dessa patcher drar vi igång specifik marknadsföring för att få in fler nya spelare.

Ni gör nu en mindre företrädesemission på 3,3 Mkr, vad ska ni använda kapitalet till?

Kapitalet kommer att användas till att finjustera och lansera Mortal Online 2 till en bredare publik och då ha medel att lägga på marknadsföring för att öka antalet nya spelare och subs. Vi växer helt organiskt idag så det bör kunna gå att öka rejält.  

Avslutningsvis, vad vill du säga till dem som funderar på att investera i Star Vault?

Nu är det en mycket spännande tid för Star Vault. Det har varit en lång resa med många motgångar som vi lärt oss massor av. Nu vi ser äntligen ljuset i tunneln gällande Mortal Online 2 – som bör ge oss ett positivt kassaflöde från verksamheten inom kort. Spelarna är mycket positiva och vi ser en tydlig positiv trend nu efter att subs är igång. Aktiekursen är såklart även på en nivå som kan göra det extra spännande att ta en position då vi har ett mycket spännande år framför oss med möjlighet till goda vinster genom Mortal Online 2. Spelbranschen är brutalt tuff, vilket vi lärt oss den hårda vägen, men när man väl har hamnat rätt finns fantastiska möjligheter att skala upp och skörda utan att kostnaderna ökar nämnvärt. 

Star Vault AB

Star Vault utvecklar och marknadsför onlinespel. Bolagets fokus är MMORPG-spelet Mortal Online 2.