PHI

Teckna eller avstå MAG Interactive inför noteringen?

Mobilspelsföretaget MAG Interactive noterar sig på First North den 8 december. Vi sammanställer vad analytikerna säger om erbjudandet att köpa aktier.

MAG Interactive utvecklar och publicerar mobilspel, där man haft framgång med flera ordspel. Den 8 december noteras företaget på First North och fram t o m den 6 december erbjuds investerare att teckna aktier till 44 kr per aktie. Erbjudandet består av nyemitterade aktier för 200 Mkr och  374 Mkr i befintliga aktier. Hur ska då en investerare göra? Vi sammanställer vad analytikerna säger.

Privata Affärer – Teckna

Privata Affärer rekommenderar sina läsare att teckna aktier i MAG Interactive.

“Bolagets starka tillväxthistoria och sektorns fina framtidsutsikter har fått fem ankarinvesterare på kroken, nämligen tunga fondbolag som Didner & Gerge, Handelsbanken och Swedbank Robur. Det ger råg i ryggen för den som är intresserad av att få tilldelning och kombinerat med börsens stora intresse för spelbolagen i år har denna notering stora möjligheter att bli lyckosam från start. Teckna!”

SvD Börsplus – Teckna

SvD Börsplus ger rådet att teckna MAG Interactive, men det är med viss tveksamhet.

”…bolaget noteras med en tillväxttrend som oroar trots enorma marknadsföringssatsningar. Att aktien då dessutom säljs med premie mot redan listade mobilspelsbolag stör intrycket. Mag ger dock ett kvalitativt intryck i övrigt och efter noteringen kommer bolaget sitta med en stor kassa. Sysselsätts den på rätt sätt kan utvecklingen bli bra. Sista dag att teckna aktien är i morgon onsdag.”

Breakit – “Nja”

Breakit analyserar caset men kommer inte fram till någon tydlig rekommendation utan det mynnar ut i tre faktorer som är positiva och tre som är negativa.

MAG köper spel från andra företag, det anser Breakit är ett smart sätt att växa för en aktör som har byggt upp en kassa och plattform från tidigare framgångar. Ledningen är erfaren. Köpet av FEO Media som har Quizkampen breddar företaget.

Negativt är att om man räknar bort det senaste köpet så krymper försäljningen. Stora marknadsföringskostnader. Tuff konkurrens.

Läs fler aktieanalyser

MAG Interactive AB

MAG Interactive utvecklar och publicerar mobilspel, där man haft framgång med flera ordspel.