Rocket Internet-företaget Jabong som via ehandel erbjuder mode- och livsstilsprodukter i Indien har fått 27,5 MUSD i nytt kapital. Denna gång är det dock inte någon av de vanliga investerarna, utan statliga brittiska CDC, som är inriktat på hållbar och självfinansierande utvecklingsfinansiering mot fattigdom i Afrika och Asien.
Jabong har nyligen genomgått viss förändring. En sidoverksamhet har avskiljts från företaget och två av grundarna har lämnat. En tredje grundare är dock kvar och full av framåtanda, och med det nya kapitalet så finns också resurserna på plats.
Underkläder för kvinnor
För en liten inblick i Indiens ehandel så kan sägas att underkläder för kvinnor har en explosiv tillväxt. Ett flertal nischade aktörer växer explosivt och även Jabong säger sig ha en makalös procentuell tillväxt i den sektionen av sin onlinebutik (vi vet dock inte vad det innebär i absoluta tal). Det är två faktorer som driver detta. För det första så är vad vi förstår underkläder för kvinnor tabubelagt, vilket gör inköp i lokala butiker obekvämt, och där resultatet ofta är att kunden kommer hem med fel storlek. För det andra så har de som vill ha lite lyxigare underkläder bara kunnat köpa det i någon av landets största städer eller på resor i utlandet, vilket exkluderar majoriteten av befolkningen.
Läs även: Finbesök hos “Kinnevik” i Nigeria