Spotify gör nyemission på 250 miljoner dollar

Spotify har gjort en nyemission på 250 MUSD i en investeringsrunda ledd av Technology Crossover Ventures. Den svensk-danska konkurrenten Rdio säger samtidigt upp personal.

I förra veckan kom Wall Street Journal med uppgiften att Spotify gjort en nyemission på 250 miljoner dollar, i en investeringsrunda ledd av Technology Crossover Ventures, som ger företaget en värdering på över 4 miljarder usd (över 26,6 miljarder kronor). Förutom att pengarna lär behövas för Spofitys verksamhet i allmänhet så nämns en lansering i Japan som ett syfte med kapitalanskaffningen. Det återstår att se när vi får se en börsnotering av Spotify.

Samtidigt som uppgifterna om Spotifys kapitalanskaffning når oss så kommer även uppgiften att den svensk-danska Spotify-konkurrenten Rdio, grundad av Skype-duon Janus Friis och Niklas Zennström, säger upp 30-40 av sina 130-140 anställda. Helt mörkt är det dock inte för Rdio, de uppges ändå ha dryg 250.000 betalande användare.

I sammanhanget kan det även vara värt att påminna om det av svenskar grundade SoundCloud, som oftast beskrivs som ett Youtube för audio. De har över 250 miljoner aktiva användare i månaden, där dock merparten använder tjänsten gratis.

Relaterat: Läs om fler startup-företag

Spotify Technology SARL

Spotify är en populär musiktjänst på Internet som är tillgänglig i ett flertal länder. Användarna har tillgång till miljontals låtar som streamas över Internet till användaren. Finns både i en gratis annonsfinansierad version och en premiumversion.