Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om aktier, nyemissioner och börsnoteringar. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

11 maj 2017

Realfiction visualiserar nya miljöer med mixed reality

Realfiction visualiserar nya miljöer med mixed reality


Realfictions produkter skapar mixed reality-visualiseringar där virtuella och verkliga världar smälter samman. Från att ha sålt till de största företagen, muséer och event så ska man nu bredda sig ända ut till konsumentmarknaden med att sälja licenser på sin teknologi. Realfiction noterar sig snart på First North och gör inför det en nyemission, vi har pratat med VD och grundaren Clas Dyrholm.


Vad gör Realfiction?

Realfiction utvecklar mixed reality-lösningar. Mixed reality är en sammanslagning av verkliga och virtuella världar för att producera nya miljöer och visualiseringar där fysiska och digitala objekt samexisterar och interagerar i realtid. Inom mixed reality smälter människor, platser och föremål från användarens fysiska och virtuella världar samman i en blandad miljö. Genom att interagera med ett hologram i mixed reality kan användaren visualisera och arbeta med det digitala innehållet som en del av verkligheten. Vår teknologiplattform används vanligen av marknadsförare, muséer, upplevelsecenter och mässor, men snart lanserar vi även våra första konsumentkoncept som produceras och säljs av stora aktörer på konsumentmarknaden via licenser tack vare våra patent.

Vilka fördelar har Realfictions produkter och lösningar?

Inom marknadsföring- och upplevelse-segmenten ger våra display-produkter betydligt mer uppmärksamhet och positivt engagemang än vanliga skärmar. Att se holograf-liknande videoanimation blanda sig med verkligheten ger inte bara massor av möjligheter för att skapa liv i annars statiska objekt, det ser också häftigt och futuristiskt ut, som gör att man vill närma sig och uppleva det fullt ut. I konsumentprodukter kan vår teknologi göra mobiltelefoner och surfplattor till holografiska projektorer där bilden förstoras flera gånger och projiceras så att den uppträder i kombination med verkligheten.

Vilka är era kunder och enligt vilken modell tar ni betalt?

Vi har fram till nu sålt mer än 10 000 av våra professionella produkter till en lång rad av de största företagen i världen. Fram till nu har våra produkter kunnat köpas, men som en del av planen med den aktuella nyemissionen kommer vi att etablera möjligheter att hyra eller leasa våra produkter, då det är mycket efterfrågat på marknaden. Detta ger oss också en möjlighet för att vrida på affärsmodellen från hårdvaruförsäljning till leverans av kompletta lösningar. Vi vill också lansera en mjukvarulösning som gör det möjligt att enklare och snabbare skapa innehåll till dessa produkter. Denna mjukvara säljs på abonnemang, kombinerat med köp av extrainnehåll.

Ni arbetar även med partners, hur passar de in i er verksamhet?

Vi säljer genom ett internationellt återförsäljarnätverk, de är kvalificerade att inte bara marknadsföra och återförsälja produkterna, utan också att anpassa eller skräddarsy innehållet till kunderna, samt att stå för butikslanseringar, eventinstallationer och service. På produktionssidan har vi ett strategiskt samarbete med en av världens största LCD-producenter, OEM-företaget AmTRAN, som även deltar i emissionen. De har blivit stora genom att vara bra och hålla en hög kvalité till ett lågt pris. Samarbetet med dem betyder att produktionskapacitet inte längre blir ett problem. Samtidigt har de många stora kunder för vilka vårt konsumentkoncept passar perfekt. Och med AmTRAN som produktionspartner kommer vi röra oss in på en annars svårtillgänglig konsumentmarknad.

Vad vill ni uppnå under kommande två år?

  1. Vi vill sälja betydligt fler av våra existerande produkter, genom att anpassa oss till det största behovet på marknaden; erbjuda alternativ till köp i form av hyra eller leasing, samt att lansera en mjukvara för enkel och snabb utveckling av innehåll.
  2. Vi vill lansera och marknadsföra vår patentsökta teknologiplattform DeepFrame, en teknologi som kommer att revolutionera hur man kan visualisera saker. Säljkanalen är vår existerande partnerkanal, de står med öppna armar eftersom DeepFrame möjliggör en lång rad lösningar som länge har varit efterfrågade men inte kunnat lösas.

  3. Och sist men inte minst så vill vi gå in på marknaden för konsumentprodukter, baserat på vår patentsökta DeepFrame-teknologi. Vi är mitt uppe i att göra färdigt prototypen på den första produkten, den löser ett specifikt behov på leksaksmarknaden bättre och billigare än alternativen.

Ni gör en nyemission inför er notering på First North, vad ska ni använda pengarna till?

Vi ska använda pengarna till rekrytering för att säkerställa ökad försäljning och implementering av nya satsningar. Samt för att kunna utveckla en redan inplanerad mjukvarulösning, och lansera nödvändiga finansieringslösningar för kunderna. Och sist men inte minst för marknadsföring av vår nya teknologiplattform samt fortsatt teknologi- och konceptutveckling.

Läs mer om Realfictions nyemission och notering på First North.

Av: Redaktionen Nyemissioner.se

Sök nyheter

Senaste nyheter

Senaste videoklippet

Swedencare - Intervju med delägare

Swedencare - Intervju med delägare

Intervju med delägaren Johan Bergdahl om Swedencares verksamhet. Bolaget säljer och distribuerar djurläkemedel och har sedan noteringen bland annat köpt en fabrik på Irland som gör att sortimentet utökas med produkter för hästar.

Följ oss